Waaruit bestaat een wingfoil set?

Een wingfoil set bestaat uit verschillende onderdelen die nodig zijn om te kunnen wingfoilen. Hieronder volgt een lijst met de belangrijkste onderdelen:


1. Wingboard

Er zijn verschillende soorten wingboards beschikbaar, elk met hun eigen kenmerken en maten. Het werkt net zoals bij surfboards, waarbij het volume in liters bepaalt hoeveel drijfvermogen het board zal genereren. Bij wingboards geldt hetzelfde principe, hoe meer volume een board heeft, hoe meer drijfvermogen het genereert. Dit is vooral belangrijk voor beginners en zwaardere personen, omdat ze meer drijfvermogen nodig hebben om te kunnen leren wingfoilen. Er zijn twee hoofdgroepen van wingboards:



 
De inflatable boards;

Inflatable boards zijn gemaakt van opblaasbaar materiaal en zijn handig voor reizen omdat ze gemakkelijk op te bergen en te transporteren zijn. Ze zijn ook zachter en veiliger dan hard boards en bieden meer flexibiliteit bij het manoeuvreren op het water.

De hard boards;

hard board zijn gemaakt van stevig materiaal en bieden een stabielere en snellere rit. Ze zijn ook duurzamer dan inflatable board en gaan langer mee. Enkele bouwwijzen van een hardboard zijn Air Shield Composite (ASC), bamboe en Carbon.

 

Welk type wingboard het beste bij jou past hangt af van je persoonlijke voorkeuren en niveau. Beginners en mensen die op reis gaan kiezen vaak voor een inflatable board, terwijl meer ervaren en competitieve rijders kiezen voor hard board.


2. De foil

De foil is het belangrijkste deel van de set en bevindt zich onder het board. Het bestaat uit een mast en vleugels die zorgen voor de lift die de foiler en het board boven het water tilt. De grootte van foil wordt ook wel bepaald door het gewicht en niveau van de foiler en de windomstandigheden.

Foils kunnen gemaakt worden van verschillende materialen, waaronder aluminium, carbon en glasvezel. De materialen beïnvloeden de prijs, kwaliteit en duurzaamheid van de foil. 
De stabiliteit van de foil is ook een eigenschap die erg kan variëren.

Het kiezen van de juiste foil hangt af van de persoonlijke voorkeur van de foiler, de windomstandigheden en het type board dat wordt gebruikt. Het is belangrijk om een foil te kiezen die past bij het niveau van de foiler en doelen van de foiler.


In de afbeelding zullen we de verschillende onderdelen benoemen:
 

Top plate of Deep tuttle


Aan de bovenzijde van de foil zijn er twee verschillende opties. Deze opties hebben te maken met het board. 

Sommige boards hebben de mogelijkheid voor beide opties.

De meeste wingboards hebben de top plate optie. 
Bij de meeste aluminium masten kun je beide opties verwisselen.

Bij de carbon masten is dit één geheel met de mast en kun je later niet meer switchen naar de andere optie. 
 

Deep tuttle

Top plate carbon

Top plate aluminium

De mast

De mast verbindt 2 belangrijke zaken met elkaar, namelijk het
board met de plane van de foil. De mast bepaalt de afstand 
van het water tot het board.
Heb je relatief vlak water, dan volstaat een 75cm mast prima.
Als je van plan bent om te gaan wingen in wat meer golvend 
water kun je een langere mast overwegen. 
Het nadeel van een langere mast is dat je de buiging van de
mast wat meer zal voelen (aluminium). Door een langere mast 
sta je tevens ook verder van de foil waardoor het wingen wat
minder direct kan aanvoelen. 

Aluminium VS Carbon:
De aluminium mast is altijd goedkoper dan de carbon mast.
De carbon mast is altijd stijver dan een aluminium mast.
De carbon mast zal zorgen voor een betere performance. 
Daarnaast zijn er masten met een gedeelte fuselage eraan
vast zoals op de afbeelding hieronder te zien is. 
Bij andere merken valt de mast weg in de fuselage.  
 

Fuselage

Fuselage betekent het framewerk van een vliegtuig. De fuselage is het gedeelte (stang) die alle delen van de foil met elkaar verbindt. Aan de voorzijde van de fuselage wordt de frontwing bevestigd en aan de achterzijde de backwing. De mast zit altijd ergens in het midden van de fuselage. De bevestiging van de mast is merk afhankelijk. Er zijn ook merken op de markt die de fuselage en mast in 1 geheel hebben.

De lengte van de fuselage bepaalt de stabiliteit van de foil. Fuselages voor windfoilen (90cm/120cm) zijn vaak langer dan de fuselages voor te wingfoilen (65cm/80cm). Dit heeft ermee te maken dat je bij wingen meer wendbaar wilt zijn dan bij windfoilen. Een langere fuselage zorgt voor meer remmende werking ‘drag’ en is daardoor dus trager. Daarnaast is het op de foil pompen moeilijker bij een langere fuselage. De lengte van de fuselage zorgt wel weer voor power als je bij wingen een te lange fuselage zou gebruiken zal je foil het board continu uit het water willen duwen. Bij sommige merken zit een gedeelte van de fuselage vast aan de frontwing, deze kun je dan met schroeven bevestigen aan de rest van de fuselage.


 

Aluminium fuselage

Carbon fuselage

Frontwing

Een foil bestaat uit twee wings, de frontwing en de backwing, die vergelijkbaar zijn met vliegtuigvleugels en dezelfde functie hebben. De grootte van de frontwing wordt aangegeven in cm² en bepaalt de hoeveelheid lift die wordt gegenereerd. Voor beginners ligt de grootte van de frontwing tussen de 1800cm² en 2200cm².

De frontwing heeft een platte en een bolle zijde, waarbij de bolling aan de bovenzijde zorgt voor opwaartse druk. Dit is vooral belangrijk bij het opstijgen en planeren. De backwing heeft juist de bolling aan de onderzijde, wat zorgt voor het naar beneden drukken van de achterzijde van de foil. De grootte van de frontwing is afhankelijk van het gewicht en niveau van de foiler. Hoe groter de frontwing, hoe meer opwaartse druk deze zal genereren en hoe gemakkelijker het is om op te stijgen en te planeren. Daarnaast bestaan er diverse bouwwijzen van de frontwings. De carbon is de duurste en ook tevens de snelste wing op de markt. Deze heeft over het algemeen ook de beste performance. Goedkopere wings zijn gemaakt van bijvoorbeeld epoxy of andere vergelijkbare materialen.



 
AR staat voor aspect ratio. De ar kun je berekenen zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

 


Hoe Aspect ratio is in verhouding tot de keuze van de front wing komt mooi terug in onderstaande afbeelding.
 

Backwing

De backwing zorgt voor de controle en stabiliteit tijdens het vliegen. Daarom wordt de backwing wordt ook wel vaker de stabilisator genoemd. Sommige backwings hebben een verticale stabilisator, deze zorgt voor extra koers stabiliteit. Dit is vooral belangrijk als beginnende wingfoiler. Net als bij de frontwing heb je de keuze uit carbon of een epoxy variant.

3. De wing

Om vooruit te komen op het water tijdens het wingfoilen, is een wing nodig. Dit is als het ware de motor van de set. De wing heeft een doek dat vergelijkbaar is met het doek van een kite bij het kitesurfen. De wing is extreem licht van gewicht en heeft aan de binnenkant tubes die gevuld worden met lucht, waardoor het frame van de wing stevig wordt. Om de wing vast te houden, zijn er verschillende systemen beschikbaar, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

 
Hieronder de 3 verschillende systemen.


De wing met de lussen als handvat

De wing met de 2 harde handvaten

De wing met een giek

4. De Leash

Dit onderdeel van de wingfoilset zorgt ervoor dat je de wing en het board niet verliest tijdens het wingfoilen. De leash is een veiligheidsvoorziening die ervoor zorgt dat de wing of het board niet wegdrijft als je er vanaf valt. De leash voor de wing is meestal bevestigd aan de wing zelf en wordt aan de pols bevestigd met een klittenband- of riemsluiting. Het is ook mogelijk om de leash aan een band of trapeze rond je middel te bevestigen. De leash voor het board is bevestigd aan het board en wordt vaak aan de enkel of middel bevestigd. Er zijn ook leashes met een QR-systeem beschikbaar, wat staat voor Quick Release. De leashes hebben een mechanisme waarmee je de leash snel los kunt maken in geval van nood.


 

Enkel leash

Leash met QR systeem

Trapeze

Waist belt

5. De pomp 

De pomp is nodig om je wing op te pompen. Let erop dat je de juiste aansluiting hebt. De diverse merken hanteren verschillende bevestigingen. Met deze pomp kun je ook je inflatable board oppompen. Als je de makkelijke variant wilt hebben kun je ervoor kiezen om een pomp te nemen op bijvoorbeeld een accu.


 

Verhuur

Het is bij Windsurf & More ook mogelijk om materiaal te huren voor een bepaalde periode.

Bekijk de mogelijkheden

Fone Wingset

€ 350 p/week

Starboard Wingset

€350 per week

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact op per email/telefoon

Whatsapp 06 - 131 75 400 Email
BELLEN
Webshop